Protestul a fost condus de Președintele Asociației Patronale a Dezvoltatorilor Imobiliari, Marcel Darie, asociație din care face parte și „Central House”, proprietară a spațiilor comerciale în cauză.

„Cum e posibil ca autoritățile municipale să nu intervină? Apă - Canal deteriorează totul, nu poți în așa hal să intimidezi oamenii! Uitați-vă la țeava de canalizare, este jos. Ei vor să blocheze apa, lumina, vor să facă să plece lumea și atunci să preia cu nimic aceste centre comerciale în care cineva a investit și în care lucrează oameni. Noi cerem de la autorități să fim auziți, pentru că în caz contrar vom porni spre primărie, spre guvern, spre alte instituții, ca să ne apărăm drepturile. Este ilegal ce se întâmplă aici!”, a declarat Marcel Darie.

protest garaprotest gara

protest garaprotest gara

Darie a mai afirmat că ceea ce se întâmplă cu comercianții din fața Gării Centrale este un ”atac raider” și că vânzătorii ar fi presați și intimidați de cei care au luat în concesiune gara de la stat și care ar încerca, de fapt, să preia și aceste centre comerciale.

„Este un business construit de cineva în baza unui parteneriat public. Obligațiile s-au onorat, compania „Central House” a investit toți banii conform contractului, a amenajat spațiul public, iar cei care au luat gările în concesiune n-au investit măcar un leu în această gară și în acest stat”, a afirmat Darie.

protest garaprotest gara

Acesta s-a adresat primarului capitalei pentru a interveni. „Nu facem presiune, nu venim să blocăm primăria, să intrăm în cabinetul dumneavoastră, noi vrem să vă exercitați obligațiile de serviciu, dar să nu umblați în călătorii în fiecare săptămână. Nimeni nu dă nicio explicație, oamenii vin la serviciu acolo unde arendează oficial, sunt intimidați și sunt în situația că nu pot lucra astfel”, a menționat Darie.

protest garaprotest gara

protest garaprotest gara

Poziția „atacatorilor”

Iurie Moroz, directorul „Gările Auto Moderne” SRL, ne-a spus că, până acum, nimeni nu i-a exprimat personal aceste pretenții expuse de protestatari, și că, de fapt, „Central House” ar avea o datorie de peste șase milioane lei, acumulate timp de doi ani pentru întreținere. Acesta a mai spus că lucrările de „modernizare” a gării vor continua.

„Noi avem obiectivul de a moderniza Gara Auto Centru, inclusiv cu edificarea unei parcări supraetajate. Edificarea parcării supraetajate va fi o lucrare de anvergură, care tot va fi calificată de acești agenți economici în mod barbar. Orice lucrare de construcție înseamnă dezordine, săpături, construcții. Întreprinderea noastră are fondatori, care și-au asumat obligația de a dezvolta gara”, a spus Moroz.

protest garaprotest gara

Concesionarul gării, cu istoric murdar

Amintim că Întreprinderea de Stat „Gările și stațiile auto” a fost concesionată operatorilor economici asociați FPC „ExFactor-Grup” S.R.L., „Gările Auto Moderne” S.R.L. și cetățeanul american Lluka Muco.

La 25 octombrie 2019, Președintele Comisiei economie, buget și finanțe, Igor Munteanu, Președinte al Comisiei de anchetă pentru analiza modului de organizare și desfășurare a privatizării și concesionării proprietății publice (2013-2019), a susținut o conferință de presă ca urmare a examinării Raportului privind modernizarea și eficientizarea activității ÎS ”Gările și Stațiile Auto” (GSA), unde declara:

“În urma examinării Raportului privind modernizarea și eficientizarea activității ÎS ”Gările și Stațiile Auto” (GSA), Comisia de anchetă a constatat un șir de încălcări în acest caz și anume, - guvernul Filip a reușit cu o viteză exemplară să adopte o decizie absolut pripită, neargumentată și pe alocuri absurdă - să inițieze un PPP; să desfășoare un concurs viciat, cu multiple încălcări a legislației; să semneze un contract de PPP nociv interesului public și să neglijeze orice monitorizare a îndeplinirii obligațiilor de către partenerul privat.
Întreprinderea de Stat ”Gările și Stațiile Auto” este un element esențial al sistemului de transport rutier de pasageri, ea deservește peste 80% din toți pasagerii curselor de autobuze. Toate cursele de autobuze încep și se termină în gară și tot gara vinde bilete auto.
Din 2012 și până la trecerea în gestiunea privată, ÎS ”Gările și Stațiile Auto” activa în regim normal, fără situații critice de ordin financiar, înregistrând anual, profit constant de aproximativ 5 mil. lei. Cifra de afaceri ÎS ”Gările și Stațiile Auto” depășea constant, în ultimii ani, 50 mil. lei anual, iar rulajul prin conturi depășea 400 mil. lei – deoarece întreprinderea încasa integral banii pe biletele vândute, reținându-și un comision de 10% pentru vânzare. Așadar, 40-45 mil. lei venit din vânzări de bilete înseamnă încasări de 400-450 mil. lei”.

„Atac raider” ori spectacol?

Pare straniu că aceste săpături, deconectări de la rețele a comercianților, dar și protestele organizate de ei au loc acum, după ce primarul Ion Ceban a declarat recent că Gara Auto din centrul Chișinăului va dispărea în viitorul apropiat.

„Discutăm cu agenții economici care administrează Gara Auto ca acolo să fie construită o parcare supraetajată. Unele rute, în proporție de peste 50%, o să fie direcționate către Gara Nord și Gara Sud, cu autobuze care vor aduce gratis oamenii spre piață”, a declarat săptămâna trecută primarul Ion Ceban.

Gara oameni lume stradăGara oameni lume stradă

  • protest gara | Sursa: Jurnal.md / Nadejda Roșcovanu
  • protest gara | Sursa: Jurnal.md / Nadejda Roșcovanu
  • protest gara | Sursa: Jurnal.md / Nadejda Roșcovanu