Conform documentului obținut de Centrul de Investigații Jurnalistice din Moldova (CIJM), avionul companiei Ukraine Air Alliance planifica, pe 18 aprilie 2018, să decoleze, gol, de pe Aeroportul Cernăuți (Ucraina), apoi să aterizeze pe Aeroportul Mărculești (Moldova), de unde să încarce cele 800 de rachete cu destinația Niger, vestul Africii.

În calitate de vânzător al rachetelor depozitate pe Aeroportul Mărculești figurează compania ucraineană de stat Ukrinmash, iar cumpărător – Forțele Aeriene din Niger. Afacerea a fost intermediată de Westan Group Associates LTD, un offshore din zona Caraibelor, insula Saint Kitts and Nevis.

Ukrinmash este autorizată de Guvernul Ucrainei să importe și să exporte, la nivel internațional, armament și bunuri din categoria securității naționale.

Westan Group Associates LTD îl are ca reprezentant pe cetățeanul ucrainean Yuri Kryzhalko. Conform registrelor din Ucraina, Kryzhalko este beneficiarul altor cinci companii de tip offshore.

De asemenea, el deține o companie britanică Zomer Entreprinse LLP cu adresa de corespondență în Panama. Westan Group Associates LTD figurează într-o anchetă a ofițerilor anticorupție din Ucraina (NABU). În iulie 2019, compania a intermediat un contract de vânzare a 12 tancuri de combustibil pentru elicoptere către o firmă georgiană. Autoritățile ucrainene investighează vânzarea la suprapreț a tancurilor de combustibil. Ukraine Air Alliance care trebuia să se ocupe de transportul de armament de la Mărculești în Niger este o companie administrată în prezent de Andriy Bondar. Firma are o vastă experiență în transportarea de armament în zonele de conflict din Africa.

Drept co-fondator al firmei figurează Vadim Marciuk, fiul lui Evghen Marciuk, fost șef al Serviciului Ucrainean de Securitate în anii 1990. Evghen Marciuk este cunoscut ca traficant de armament pentru mai multe regimuri africane dictatoriale.

Pe 9 aprilie 1999, pe Aeroportul Internațional Chișinău, un avion AN-26 aparținând Ukraine Air Alliance a fost arestat pentru un lot mare de arme nedeclarate destinate Africii.

Blocaj la Mărculești

Numai că Antonov-ul cu indicativul UR-CGV & UR-CAH nu a operat zborul pe 18 aprilie 2018, cerut în nota Ambasadei Ucrainei. Aterizarea la Mărculești a fost interzisă.

În schimb, istoricul zborurilor operate de nava Antonov UR-CGV & UR-CAH, oferit de Organized Crime and Corruption Reporting Project (OCCRP), arată că aceasta a aterizat de nu mai puțin de 31 de ori, în nouă săptămâni, pe Aeroportul Internațional Chișinău în intervalul 9 aprilie 2018–15 iunie 2018.

Autoritatea Aeronautică Civilă (AAC) a comunicat CIJM că nu știe exact ce încărcătură a avut acest avion și că ar fi cerut zboruri charter de tip cargo. „AAC a verificat documentele companiei aeriene ce țin de siguranţa zborurilor şi asigurări. În partea ce ține de natura transportului, notăm că, în cererea [sa], compania a menționat general cargo, ceea ce presupune marfă obişnuită”, ne-a precizat AAC.

La rândul său, Ambasada Ucrainei la Chișinău a recunoscut tacit transportul de armament cerut în Republica Moldova. Reprezentanța diplomatică ne-a comunicat că Ucraina este singura țară din fostul spațiu sovietic semnatară a Acordul de la Wassenaar privind controlul exporturilor de arme convenţionale şi bunuri şi tehnologii cu dublă utilizare.

„În Ucraina funcționează eficient sistemul de stat al controlului exporturilor de arme. În competența acestuia intră și serviciile pe care le oferă companiile aviatice comanditarilor străini privind transportul produselor cu destinație militară în state terțe”, se menționează într-un răspuns al Ambasadei Ucrainei pentru CIJM.

Fostul administrator al Aeroportului Mărculești, Vladimir Maiduc, a declarat că lotul de rachete S-8 KOM, ce urma să fie ridicat de pe Aeroport, a fost vândut către Ukrinmash în urma unei licitații organizate cu doi ani mai devreme.

„O parte din rachete a fost luată, iar cealaltă nu, pentru că [firma ucraineană] nu avea unde să le vândă. Și când a găsit cumpărător, eram eu deja administrator și nu le-am mai dat voie să ia armamentul”, a declarat el pentru CIJM.

„Eu am spus că nu vând armament. Și a început un scandal la Minister [al Apărării]. Le-am spus să vină ei să vândă dacă vor.”

Stoparea acestui transport de armament, în opinia fostului ministru al Apărării în acea perioadă, Eugen Sturza, a survenit din partea Comisiei interdepartamentale de control asupra exportului, importului şi tranzitului de mărfuri strategice.

„Când trebuia să aterizeze avionul [în aprilie 2018], a fost cerut acordul Ministerului Apărării și al Serviciului de Informații și Securitate. Atunci a fost luată decizia de a nu permite livrarea rachetelor. A fost demarată o anchetă în cazul factorilor care au decis să vândă rachetele”, a declarat Sturza.

La rândul său, Ministerul Apărării al Republicii Moldova a precizat că Armata Națională nu are în patrimoniul său rachete de tip S-8 KOM. Responsabilii de apărarea națională au subliniat că nu dispun de informații cu privire la organizarea unor licitații pentru vânzarea unor asemenea rachete în ultimii cinci ani și chiar mai devreme, inclusiv de către Aeroportul Mărculești.

Aeroportul Internațional Mărculești și relațiile cu traficanții

Întreprinderea de Stat Aeroportul Internațional Mărculești nu este la primul incident legat de vânzarea de armament în condiții neclare. În perioada 18 noiembrie 2014–15 ianuarie 2015, responsabilii de protejarea patrimoniului neutilizat al Armatei Naționale și membrii Consiliului de Administrare al Aeroportului Mărculești au vândut 53 de lansatoare de proiectile nedirijate de modelul B8M1 aceleiași companii Ukrinmash. Valoarea afacerii a constituit 4.251.840 de lei.

Fosta administrație a întreprinderii este acuzată de ignorarea prevederilor Regulamentului privind modul de comercializare a tehnicii militare, armamentului și altor mijloace tehnice. Actualmente, afacerea este investigată de către Procuratura pentru Combaterea Criminalităţii Organizate şi Cauze Speciale (PCCOCS).

Procurorii mai anchetează vânzarea celor trei complexe de rachete de tip S-125 M1. Lotul a fost adjudecat în februarie 2016, contra 660.000 de dolari, de S-Profit Ltd, un offshore înregistrat în Marea Britanie, implicat în traficul de arme în zonele de conflict din Africa. Și această afacere este investigată de procurorii PCCOCS. Foștii factori de decizie de la Aeroportul Mărculești sunt acuzați că și-au depășit atribuțiile de serviciu.

Mai nou, actualul administrator al Aeroportului Mărculești, Nicolae Clichici, ne-a declarat că S-Profit are pretenții financiare față întreprinderea moldovenească pentru niște prevederi contractuale nerespectate. „A venit somația de la compania S-Profit. Am trimis-o la Ministerul Economiei... Acolo sunt pretenții [financiare], care depășesc suma pe care a încasat-o Aeroportul”, a spus Clichici.

Un raport al Amnesty International precizează că firma S-Profit a făcut afaceri cu armament în Sudanul de Sud. Această țară a fost o zonă de conflict militar în 2013–2020. Directorul S-Profit, Artem Zabora, a negat inițial pentru Amnesty International implicarea companiei sale în traficul de arme din Sudanul de Sud. Numai că atunci când i-au fost prezentate documente în care S-Profit apare ca furnizor, Zabora a refuzat să mai răspundă. Reporterii OCCRP au scris că S-Profit este o companie asociată unei companii ucrainene mai mari, Techimpex, care vinde, repară și modernizează echipament militar.

Acest fapt a fost confirmat pentru CIJM și de către un fost ministru moldovean al Apărării, care ne-a confirmat off-the-record că din complexele S-125 cumpărate din Moldova, ucrainenii nu ar fi folosit decât structura de bază pe care urma să fie amplasat echipament militar modern.

De la Ana la Caiafa și „Omerta” instituțională

Ministerul Economiei și Infrastructurii a refuzat să ne ofere detalii despre „pretențiile” S-Profit față de Aeroportul Mărculești, direcționându-ne la Agenția Proprietății Publice, care, la rândul său, a tergiversat să ne răspundă.

anticoruptie.mdanticoruptie.md

Ministerul Economiei și Infrastructurii a refuzat, nemotivat, să ne comunice, cel puțin, cantitățile exacte de export de armament în ultimii patru ani. De cealaltă parte, Ministerul Apărării ne-a informat că, în 2015–2020, a transmis în gestiunea Aeroportului Internațional Mărculești, pentru consolidarea bazei materiale, următoarele tipuri de armament și tehnică militară: a) Пушка ГШ-30 și b) trei complexe de rachete antiaeriene S-125 M1.

Agenția Proprietății Publice ne-a precizat că între Aeroportul Internațional Mărculești și S-Profit nu există niciun litigiu în cazul complexelor de rachete S-125 M1. „Prețul contractului a fost achitat integral. Bunurile au fost livrate în conformitate cu prevederile contractuale. Nu există litigii în acest sens”, se precizează în răspunsul Agenției.

Solicitat din nou să ne ofere detalii despre pretențiile financiare, administratorul Nicolae Clichici ne-a spus totuși că „pretențiile” celor de la S-Profit sunt legate de o licitație organizată în 2015.

„Obiectul licitației rămâne să vi-l comunice Agenția Proprietății Publice. Contractul semnat în cadrul licitației nu a fost finalizat. Pentru a înlătura pretențiile S-Profit, întreprinderea trebuie fie să întoarcă banii, fie să se asigure că armamentul va fi livrat unui utilizator verificat și să accepte livrarea”, a afirmat Clichici.

Acest fapt denotă că litigiul între Aeroportului Internațional Mărculești și S-Profit este legat de o altă tranzacție blocată de Comisia interdepartamentală de control asupra exportului, importului şi tranzitului de mărfuri strategice din cauza afacerilor în care este implicată S-Profit.

De unde ia Aeroportul Internațional Mărculești armament

În perioada 2008–2016, conform Hotărârii Parlamentului nr. 283 din 1999, Aeroportul Mărculești a organizat o serie de licitații prin care au fost vândute active de care nu mai avea nevoie Ministerul Apărării. Hotărârea cu pricina cuprinde o anexă secretă de armament din dotarea Ministerului Apărării. O parte din aceste bunuri au fost repartizate pentru vânzare, iar cealaltă parte au constituit baza tehnico-materială a Aeroportului Internațional Mărculești.

„De exemplu, de pe elicopterele de tip Mi-8 a fost scos armamentul, iar aparatele de zbor au fost trecute în registrul civil. Aeronavele au format capitalul statutar al Aeroportului Internațional Mărculești. Aceste active nu pot fi vândute”, a explicat administratorul aeroportului, Nicolae Clichici. Actualmente, a insistat el, în depozitele Aeroportului Internațional Mărculești nu mai există armament.

„Tot armamentul s-a păstrat, conform unor contracte, la Baza Militară din Florești a Ministerului Apărării. Acolo sunt condiții de păstrare”, a subliniat Clichici.

Cu toate acestea, în ultimii ani, au fost semnalate cazuri în care în depozitele Aeroportului Internațional Mărculești – Zonă Economică Liberă – au fost depistate armament și muniții provenite din altă parte. La 16 iunie 2018, fostul administrator al aeroportului, Vladimir Maiduc, a informat Inspectoratul de Poliție Florești despre depistarea unor muniții și armament în depozitul nr. 10.

anticoruptie.mdanticoruptie.md

Organul de urmărire penală din cadrul Inspectoratului de Poliție Bălți a stabilit că obiectele depistate sunt, de fapt, muniții și arme de foc militare produse în URSS, fără a preciza tipul lor.

Într-o notă informativă semnată de fostul administrator Maiduc se menționează că în locațiunea rezidentului Zonei Economice Libere, ICS AIM Helicopter Plant SRL, sunt pătrare „ilegal” armament și muniții neînregistrate: mitralieră automată și muniții pentru aparatele de zbor militare (o unitate); Пушка ГС-23 (3 unități); rachete de model ИЗВ-388; ИЗВ-68; ИЗВ-62 pentru aparatele de zbor (7 unități); bloc de dirijare controlată a rachetelor; părți și componente ale automatului Kalașnikov; muniții și alte obiecte militare.

Contactat de CIJM, administratorul ICS AIM Helicopter Plant SRL, Alexei Cibotaru, ne-a declarat că armamentul depistat în depozitul nr. 10 ar fi al Aeroportului Mărculești.

„Conform contractului de locațiune, am mai multe hangare [depozite] luate în arendă. O parte din ele nu mi-au fost încă predate, inclusiv depozitul nr. 10. Acolo se păstrează bunuri ale întreprinderii de stat Aeroportul Internațional Mărculești”, spus administratorul AIM Helicopter Plant SRL.

„Evident, nu pot să cunosc ce anume, care bunuri se păstrează ori s-au păstrat. Când vorbim de ceva legal sau ilegal, cred că este vorba de instanță care poate să hotărască așa ceva.”

Ministerul Apărării a indicat că tipurile de armament Пушка ГС-23 și rachete de model ИЗВ-388; ИЗВ-68; ИЗВ-62 nu sunt în evidența Armatei Naționale, după cum nu sunt înregistrate în fișele armamentului și munițiilor pierdute sau sustrase.

anticoruptie.mdanticoruptie.md

În cazul dat, Poliția Florești a pornit, pe 16 iunie 2018, urmărirea penală „pe faptul păstrării de către persoane neidentificate a armelor de foc sau a munițiilor fără autorizația corespunzătoare”. Ulterior, cauza penală a fost transmisă Inspectoratului de Poliție Bălți.

Până în prezent, oamenii legii nu au reușit să identifice persoana care a depozitat armamentul și munițiile în depozitului nr. 10 de pe Aeroportul Mărculești. Drept urmare, la 23 august 2019, urmărirea penală a fost suspendată.

Vladimir Maiduc a spus că nici măcar nu a fost audiat de organele de urmărire penală. De partea cealaltă, Inspectoratul de Poliție Bălți ne-a comunicat că „au fost audiate toate persoanele posibile la acel moment”.

Sursa: anticoruptie.md