Astfel, ONG-ul reprezentat de Corneliu Omelian nu va mai expertiza domeniile integritate și anticorupție, iar cel condus de Sergiu Ostaf – pe cel referitor la drepturile omului, iar sumele din alte contracte, încheiate cu Roman Chirca, Sergiu Ostaf și Elena Tudose/Dumitru Țîra, au fost reduse, scrie Moldova Curată. În aceste zile la Guvern are loc rrecepționarea rapoartelor făcute de aceste ONG-uri, de către comisii speciale, care decid dacă le vor accepta sau nu.

La începutul lunii februarie 2019, Cancelaria de Stat a Guvernului Pavel Filip a încheiat 6 contracte cu 4 ONG-uri, fiecare contract depășind un milion de lei, pentru ca acestea să efectueze expertiza politicilor publice pe domeniile:

ONG-uriONG-uri

Alte două contracte, pe domeniile anticorupție și integritate, au fost adjudecate un pic mai târziu, în luna mai, după ce concursul de achiziții a fost repetat de trei ori. Le-a obținut același ONG care a expertizat și reforma justiției – Institutul de Dezvoltare din Moldova. Institutul a predat raportul pe reforma justiției încă în luna mai și a prezentat concluziile lui într-un eveniment public, însă acel raport așa și nu a fost publicat. Acest contract este singurul din cele 8 pe care Cancelaria l-a plătit integral.

În timp ce ONG-urile începuseră deja munca și, unele dintre ele prezentaseră rapoartele inițiale și chiar și pe cele intermediare, la Chișinău s-a schimbat puterea, iar noua Cancelarie de Stat, care urma să recepționeze rapoartele finale, a decis să verifice corectitudinea și oportunitatea întregii proceduri. Menționăm că pentru primele 5 contracte încheiate, primele tranșe fuseseră deja plătite de fosta guvernare.

Potrivit unei informații oferite de Cancelaria de Stat, a fost mai întâi revizuită componența comisiilor care urmau să recepționeze rapoartele. Apoi, reprezentanții contractanților au fost invitați la Guvern.

„La toate întâlnirile pe care le-am avut cu liderii de proiect le-am spus foarte clar: noi nu am găsit documente care ar confirma anume necesitatea acestor priorități. Am spus că sunt suspiciuni față de modul cum a fost organizate licitațiile, că nu au fost transparente, că nu au participat suficiente ONG-uri. Noi credem că din start acest proces a fost viciat. (...) Am decis să revedem aceste contracte, toate, atât de mult cât putem ca să nu intrăm în litigii juridice, pentru că anumite contracte au fost predate și aprobate de fostele comisii și de fosta conducere a Cancelariei de Stat”, a explicat pentru Moldova Curată secretarul general al Guvernului, Andrei Spânu.

Astfel, primele care au fost reziliate sunt ultimele contractele încheiate, la care încă nu se lucrase foarte mult: anticorupție și integritate.

„După părerea lor, procedura nu a fost destul de transparentă și ni s-a dat de înțeles că nici nu e nevoie de aceste evaluări. Noi am făcut primii pași, exact cum era prevăzut. Am început să facem raportul inițial, în Moldova, pentru asta, a venit un expert din Germania”, a spus Corneliu Omelian, președinte al Institutului pentru Dezvoltare din Moldova (IDM), ONG care urma să realizeze aceste rapoarte. Lucrările însă au fost oprite, iar Cancelaria ar fi rambursat doar cheltuielile de deplasare ale expertului german.

Carsten Mahnke, principalul expert al IDM, care a realizat și raportul pe segmentul reforma justiției, a explicat că Institutul a acceptat anularea contractelor din mai multe motive: „La momentul negocierii cu Cancelaria de Stat Institutul era sub o mare presiune: nu se făcuseră toate plățile pentru primul proiect (reforma justiției) și erau facturi de plătit. Astfel, am înțeles că singura modalitate de a obține aceaste plăți era să renunțăm la celelalte două proiecte. Reprezentanții Cabinetului Maiei Sandu ne-au dat de înțeles că nu sunt interesați de aceste proiecte și nu vor folosi deloc rezultatele lor. Acest Institut nu este o entitate economică, al cărei scop ar fi să facă bani! Deci pentru noi nu a fost o problemă să oprim activitatea dacă nimeni nu va utiliza rezultatele ei. A fost foarte clar că noua conducere nu va fi niciodată de acord să discute public concluziile noastre pe care le vom face în noile proiecte și că va trebui să luptăm în permanență pentru a obține rambursarea costurilor”.

Centrul de Resurse pentru Drepturile Omului, CREDO, a realizat evaluarea pe domeniul finanțării procesului electoral. Contractul inițial era de 1 230 000 de lei. Într-un răspuns de la sfârșitul lunii august, Cancelaria de Stat a informat că în luna aprilie (pe timpul vechii guvernări) fusese prezentat raportul intermediar și plătită suma de 615 000 de lei. Ulterior, contractul a fost revizuit. „La contractul de evaluare a finanțelor electorale, toate produsele au fost livrate, dar tranșa 3 nu a fost plătită în termen, mai mult, contractul acesta a fost modificat prin reducerea considerabilă a sumei, astfel încât eu am donat munca mea și a organizației, aceasta a compus 40% din întregul contract”, a declarat Sergiu Ostaf, directorul CREDO.

Cel de-al doilea contract al organizației, tot de 1 230 000 de lei, a fost revizuit cu o sumă și mai mare. Practic, a fost anulat. Cancelaria a infomat că aici, din peste un milion de lei, fusese achitată doar o tranșă, suma de 246 000 de lei.

Amintim că decizia de a oferi 10 milioane de lei, prin concurs, unor ONG-uri, a fost anunțată în vara anului 2018 de către fostul prim-ministru Pavel Filip, care, însă, nu a precizat și care domenii anume ar avea nevoie de evaluare. Ulterior, Cancelaria a selectat cele 8 loturi.