Potrivit unei investigaţii a Ziarului de Gardă, totul a început la 6 iunie 2018. Prim-ministrul Pavel Filip a propus Parlamentului pentru examinare, "în mod prioritar", un proiect de lege privind modificarea şi completarea unor acte legislative aprobate prin hotărâre de Guvern în aceeaşi zi. Proiectul de lege avea 41 de pagini. Se propunea modificarea a 83 de legi, iar printre propunerile executivului se regăseau modificarea Legii cu privire la trupele de carabinieri, a Legii cu privire la Consiliul Superior al Magistraturii și a Legii privind activitatea hidrometeorologică. În nicio propunere nu era inclusă modificarea articolelor din Codul Fiscal care reglementează activitatea magazinelor duty free. În aceeaşi zi, inițiativa este înregistrată în Parlament cu denumirea "Proiectul Legii pentru modificarea şi completarea unor acte legislative (Legea cu privire la trupele de carabinieri – articolul 28; Codul funciar – articolul 34, 35, 70 ş.a)", iar peste două zile, intră în examinare.

Pe 13 iulie, au loc dezbateri în Parlament, iar modificările la pachetul de legi sunt adoptate în prima lectură. Nici în această versiune nu se regăseau trimiteri la benzinăriile duty free.

Pe 16 iulie intră însă în scenă deputatul neafiliat Vladimir Cernat. El propune, printr-un amendament, modificarea mai multor legi. Unele modificări, care cu greu pot fi evidenţiate printre celelalte, se referă la câteva articole din Codul Fiscal, inclusiv introducerea unui nou articol prin care să fie scutite de TVA, dar şi de accize, importul produselor petroliere destinate aprovizionării aeronavelor, precum şi importul produselor petroliere pentru automobile, care urmează să fie comercializate în zona de control vamal.

Precizăm că Vladimir Cernat a ajuns deputat pe listele Partidului Liberal, dar a părăsit formaţiunea în aprilie 2017. În ultimul an, deşi se declară deputat neafiliat, Cernat a votat mai multe proiecte alături de majoritatea parlamentară formată în jurul Partidului Democrat. Până a ajunge să fie discutat în şedinţa plenară, amendamentul legat de benzinăriile duty free a fost trimis la Guvern spre avizare. La 25 iulie 2018, executivul l-a respins. Aleșii nu au ţinut însă cont de opinia Guvernului. Peste doar două zile, amendamentul lui Cernat a devenit lege, fiind votat în lectura a doua de majoritatea parlamentară formată în jurul PD. Nu au existat dezbateri publice, iar mai mulţi deputaţi au admis că nici măcar nu au ştiut că au votat un asemenea proiect de lege. Conform stenogramei şedinţei Parlamentului din 27 iulie, cuvintele „duty free”, „benzinării” sau "produse petroliere" nu au fost rostite.

Pe 20 august, șeful statului a promulgat modificările votate de Parlament, inclusiv cele care vizează activitatea benzinăriilor duty free. Doar că la două săptămâni după acest eveniment, Igor Dodon le spunea jurnaliştilor că nu ştie cum va proceda şi dacă va promulga proiectul sau nu, pentru că i se pare un "subiect foarte suspect". Asta după ce semnase deja pentru legalizarea businessului cu produse petroliere duty free.

„Eu nu am văzut acest proiect de lege. Voi verifica. La prima, din ceea ce aud acum, eu cred că este un subiect foarte suspect pentru că acesta ar da posibilitate de contrabandă. De aceea trebuie să vedem. Eu proiectul încă nu l-am văzut. Vom examina şi vom lua decizia”, a declarat Dodon.

Solicitat de Ziarul de Gardă, Maxim Lebedinschi, purtătorul de cuvânt al şefului statului, a cerut timp pentru a oferi un răspuns, dar reacţia aşa şi nu a mai venit. De partea cealaltă, deputatul Vladimir Cernat susţine că amendamentul propus de el va aduce beneficii cetăţenilor care vor trece frontiera. Întrebat dacă a fost abordat de Ilan Şor, proprietar al afacerilor duty free, dar şi omul care a iniţiat, în trecut, procedura de a vinde produse petroliere fără taxe, pentru a face lobby pentru aceste modificări legislative, Cernat a negat. Iată şi răspunsul:

„Ia uite la monedă: ea are două părţi? Fix aşa şi aici. Beneficiar e Şor, e Boltişor, e altcineva… Pe mine nu mă interesează cine o să construiască aceste staţii. Pe mine mă interesează cetăţenii Republicii Moldova care vor traversa frontiera că vor beneficia… Nu, categoric de mine nimeni nu s-a apropiat pentru a-mi propune asta. Eu am venit cu această propunere încă acum doi ani” a spus Cernat.

Ideea deschiderii unor benzinării duty free la punctele de trecere a frontierei a aparţinut companiei patronate de familia primarului de Orhei, Ilan Şor. În autodenunţul pe care l-a depus în octombrie 2015, Şor susţinea că ar fi negociat cu Vladimir Filat, pe atunci premier, "comercializarea produselor petroliere duty free în zona vamală a Republicii Moldova", iar Filat i-ar fi cerut un milion de dolari pentru a-i împlini visul, dintre care i-ar fi dat jumătate de milion în avans. Totuşi, Guvernul nu i-a îndeplinit atunci doleanţa. Reprezentanţii companiei respective nu au răspuns la apelurile reporterului Ziarului de Gardă.

Experţii Transparency International Moldova atenţionează că, anterior, conform angajamentelor cu Uniunea Europeană, eliminarea facilităţilor şi practicilor duty free era un obiectiv pe termen mediu asumat de Guvernul de la Chișinău, iar acum ne confruntăm cu o nouă încercare a unui grup de interese de a promova comerţul produselor petroliere fără taxe, ocolind procedurile standard, dar şi angajamentele internaţionale ale ţării.

Precizăm că la graniţele Uniunii Europene NU există benzinării duty free.